Volební program pro volby do funkce děkana FJFI
na funkční období 2014-2018
Základní teze
① “Jaderka” je a musí zůstat známkou kvality vzdělání i výzkumu v široké oblasti aplikací přírodních věd – to musí být i nadále hlavním cílem nového vedení.
② Další zvyšování kvality je samozřejmě možné a to zejména
Ⓐ posílením spolupráce ve výzkumu mezi příbuznými katedrami a skupinami – větší celky se mohou ucházet o větší projekty a mají v nich větší váhu
Ⓑ dalším rozšiřováním zapojení do širokých mezinárodních projektů a kolaborací (FERMILAB, CERN, rámcové programy EU, atp.)
Ⓒ zvyšováním kvality studia a studentů.
③ V jaderných oborech nesmí být FJFI pouze exkluzivním klubem špičkových odborníků, ale musí hrát roli garanta vzdělání v široké oblasti jaderného inženýrství.
④ Fakulta musí navenek vystupovat jednotně a sebevědomě a jasně a důrazně formulovat a prosazovat společné priority stanovené v interních diskusích. Významným úkolem vedení by měla být snaha o prosazení tohoto principu i na úrovni ČVUT.
⑤ K udržitelnému systému rozpočtování přispět optimalizací indexování výkonu jednotlivých pracovišť a jasnou definicí rozvojových priorit fakulty; vycházet ze zásady „Rozpočet je prostředkem ke směrování rozvoje organizace, ne pouze výsledkem aplikace (neměnných) koeficientů“.
⑥ Otevřít diskusi se Studentskou unií na téma jak zvýšit účast studentů v anketě k hodnocení studia, případně čím ji nahradit, aby se zpětná vazba stala přirozenou součástí výukového procesu.
⑦ Pokud budu zvolen, chci být „děkanem ve službách fakulty“ – vždy hledat konsenzuální řešení a to pak důsledně prosazovat.
Post Date: 02-12-2013
Pedagogika
① V situaci, kdy se FJFI přiblížila maximu zvládnutelného počtu studentů, je třeba se zaměřit na jejich kvalitu, zejména v případě studentů přijímaných do bakalářského studia (další posílení propagace aj.).
② V duchu principů dvoustupňového studia a tradice FJFI jako špičkové inženýrské školy je třeba otevřít diskusi o zvýšení atraktivity a možnostech širšího otevření magisterského studia bakalářům – zejména absolventům jiných VŠ.
③ V souvislosti s budoucí reakreditací bakalářského studia je třeba otevřít širokou konstruktivní celofakultní diskusi o struktuře a obsahu obou stupňů strukturovaného studia.
④ U studijních oborů akreditovaných i v angličtině podpořit skutečnou výuku i v angličtině (v optimálním případě podle skandinávského modelu – „vyučuje se v jazyce, kterému rozumí všichni přítomní“).
⑤ V souladu s celoevropskou snahou o mezinárodně uznatelné celoživotní vzdělávání (systém ECVET) vytvořit k existujícímu technickému zázemí CŽV modelové studijní bloky.
⑥ Podpořit aktivity kateder při uzavírání dohod na Double- či Multiple-Degree s významnými zahraničními univerzitami v rámci programu Erasmus+.
⑦ Letní (placená) brigáda studenta na fakultě by neměla být výjimkou, ale běžnou praxí.
Post Date: 02-12-2013
Věda, výzkum, doktorské studium a vnější vztahy
① Pokusit se na úrovni ČVUT prosadit zřízení systému postdoktorátních dočasných pozic přiměřeně atraktivních pro zahraniční uchazeče.
② Zasadit se o funkční zázemí na úrovni RČVUT pro projekty rámcových programů Evropské unie (Horizon 2020) jako významného zdroje financí pro výzkum.
③ Paralelně k propagaci bakalářského a magisterského studia na FJFI se pokusit zavést aktivní systém získávání absolventů jiných VŠ k doktorskému studiu na FJFI.
④ Na úrovni ČVUT systémově řešit problém školného pro zahraniční studenty doktorského studia – neexistuje lepší propagace školy v zahraničí než kvalitní absolvent doktorského studia.
⑤ Podporovat „výzkum na zakázku“ a otevřít diskusi o jeho zohledňování ve výkonech pracovišť.
⑥ Vytvořit prostředí a vyslat impuls k aktivizaci absolventských
aktivit a účinné zpětné vazbě absolventů na jejich alma mater.
Post Date: 02-12-2013
Rozvoj a výstavba fakulty
① Po dokončení zbývajících „velkých“ rekonstrukcí (Trojanova), plynule přejít k rekonstrukcím na úrovni jednotlivých pracoven, poslucháren a jejich bloků.
② Profesionalizovat základní webovou prezentaci fakulty a to včetně jasné definice rozdělení oblastí mezi fakultní web, server Jaderka a katedrální weby.
③ Nové vedení by mělo na úrovni ČVUT iniciovat diskusi na téma „informační systém školy“ a prosazovat v ní přechod na plně profesionální dodavatelský komplexní systém s pozitivními referencemi z jiných škol.
Post Date: 02-12-2013
FJFI jako součást ČVUT
① Prosazovat jednotné a navenek jasně čitelné vystupování ČVUT a důrazné prosazování priorit školy. Nejednotné ČVUT nikdy nebude skutečně významnou evropskou, natož světovou, (technickou) univerzitou bez ohledu na to, do kolika hodnocení se přihlásí a jak se v nich umístí.
② Spolupráce fakult ČVUT by měla být normou, vzájemná konkurence ve svém důsledku oslabuje celé ČVUT.
③ Kompetentní a funkční aparát rektorátu je nutnou podmínkou efektivního fungování fakult a musí proto být i prioritou nového vedení FJFI.
Post Date: 02-12-2013
Pracovní prostředí, studentské a sociální otázky
① Rozsáhlé sportovní aktivity studentů (ale nejen jich) je třeba podpořit i věcně – věci jako zabezpečené stojany na kola by se v hlavních budovách měly stát samozřejmostí, stejně jako snaha zřídit alespoň jednoduché posilovny.
② Sebrat, vyhodnotit a pokusit se realizovat náměty na opatření k usnadnění a zpříjemnění života studentů v našich budovách (skříňky na věci, alternativní možnosti občerstvení ...)
Post Date: 02-12-2013
V Praze 4. listopadu 2013