ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská

Mezinárodní setkání experimentu STAR na FJFI ČVUT

Na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské Českého vysokého učení technického v Praze proběhne ve dnech 9. - 11. února mezinárodní setkání vědců, kteří pracují v americké Brookhavenské národní laboratoři (BNL - Brookhaven National Laboratory) na experimentálním výzkumu kvark-gluonového plazmatu. Setkání experimentu STAR se bude konat v budově FJFI ČVUT Trojanova 13, Praha 2 denně od 9:00 do 17:00.

„Kvark-gluonové plasma“1 je název skupenství jaderné hmoty, které bylo objeveno teprve před několika lety. Jaderná hmota přechází do toho stavu při extrémních teplotách a tlacích. Proto se předpokládá, že právě touto hmotou byl tvořen vesmír na svém počátku v době několika milisekund po Velkém Třesku. V takto extrémních podmínkách dochází k rozložení protonů a neutronů, z kterých se skládá běžně atomové jádro, na ty úplně nejzákladnější stavební prvky hmoty, které dnes známe – kvarky a gluony. Jimi tvořená hmota (plasma) má pak naprosto unikátní vlastnosti nepodobné jakékoliv známé látce na Zemi.

Podmínek nutných pro přechod hmoty do fáze kvark - gluonového plazmatu lze v podmínkách na Zemi docílit jen na velmi krátký okamžik během srážek dvou atomových jader při extrémně vysokých (ultrarelativistických) energiích. Jedním z předních míst, kde se tyto ultra-relativistické srážky jader zkoumají je experiment STAR na urychlovači RHIC2 (Relativistic Heavy Ion Collider) v Brookhavenské národní laboratoři na Long Islandu v USA. Právě v rámci experimentu STAR se značnou měrou podílí početná skupina vědců a studentů FJFI ČVUT na výzkumu, který v letošním roce agentura Thomson-Reuters označila ve své zprávě „Research Fronts” za jeden z deseti „hot-topics“ současné vědy.

Skupina výzkumníků experimentu STAR z FJFI ČVUT pořádá ve dnech 9. - 11. února v Praze setkání experimentu STAR3, na které přijede cca 30 odborníků z Evropy a USA, aby diskutovali nejnovější dosažené výsledky. Vzhledem k tomu, že skupina z FJFI ČVUT spolu se svými kolegy z ÚJF AV ČR vvi. a MFF UK obdržela rozsáhlý grant pro podporu vědeckých infrastruktur a bude se tak i v příštích letech podílet důležitou měrou na fyzikálním výzkumu v rámci experimentu STAR a PHENIX, přijede do Prahy i hlavní představitel experimentu STAR a reprezentant Brookhavenské národní laboratoře Dr. Zhanbu Xu.

1 http://en.wikipedia.org/wiki/Quark%E2%80%93gluon_plasma
2 http://www.bnl.gov/RHIC/
3 http://www.casticova-fyzika.cz/star2015/

V Praze dne 16. 1. 2015

Mgr. Jaroslav Bielčik, Ph.D., Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská ČVUT v Praze
Tel.: 224 358 350

České vysoké učení technické v Praze patří k největším a nejstarším technickým vysokým školám v Evropě. V současné době má ČVUT osm fakult (stavební, strojní, elektrotechnická, jaderná a fyzikálně inženýrská, architektury, dopravní, biomedicínského inženýrství, informačních technologií) a studuje na něm přes 23 000 studentů. Pro akademický rok 2013/14 nabízí ČVUT svým studentům 110 studijních programů a v rámci nich 436 studijních oborů. ČVUT vychovává moderní odborníky, vědce a manažery se znalostí cizích jazyků, kteří jsou dynamičtí, flexibilní a dokáží se rychle přizpůsobovat požadavkům trhu. V roce 2013 se ČVUT umístilo v hodnocení QS World University Rankings, které zahrnuje více než 3000 světových univerzit, ve skupině univerzit na 451. – 460. místě.
FJFI ČVUT v Praze